Daan van Orselen
Fontgrootte: +

Open brief aan de maatschappij!

Beste ondernemer, verenigingsbestuurder, etc. van de gemeente Westvoorne,

In onze aanhef kunnen wij onmogelijk iedereen aanspreken die ons kan helpen ons doel te verwezenlijken, dus misschien is "Beste allemaal", de mooiste en meest eenvoudige aanhef.

Wellicht heeft u vorige week zaterdag 6 februari het Algemeen Dagblad ook gelezen. Daarin luidde Theo Immers, directeur van het nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-out (NCPSB), zijn grote zorgen over jongeren tijdens de coronacrisis. 82% zou tegen een burn-out aanhikken. Immers stelde vast dat er veel te weinig werd gedaan voor jongeren tijdens deze corona-crisis.

Op dezelfde dag werd een aangrijpende documentaire uitgezonden over het leven en de dood van Pepijn die veel moeite had gehad met de heersende lockdown.

Gegrepen door het eerste bericht en geëmotioneerd door de documentaire, hadden Daan van Orselen en ik contact. Wij onderkenden de ernst van het probleem en goede ideeën werden prompt uitgewisseld. We vonden dat we iets moesten doen voor onze jongeren in Westvoorne.
Daan en ik kennen elkaar omdat we allebei actief zijn voor een lokale partij in Westvoorne. Daan als raadslid in de oppositie, ik als fractie-assistent in de coalitie. Omdat dit probleem de plaatselijke politiek overstijgt en we dit, als betrokken inwoners van Westvoorne, met elkaar moeten aanpakken, speelt politiek hier dus nadrukkelijk geen enkele rol. Samen slaan we de handen ineen!

Wij realiseerden ons dat veel jongeren en ouders in het begin, alweer vorig jaar maart, het idee hadden dat het allemaal wel mee zou vallen. Niemand wist toen nog dat het allemaal helemaal niet mee zou gaan vallen en dat de coronacrisis veel langer zou gaan duren dan wij allemaal hadden verwacht. Hoe vaak hebben deze jongeren wel niet gehoord dat er erger dingen zijn dan even niet met je vrienden te kunnen afspreken? Om over de Tweede Wereldoorlog en andere tegenslagen in het leven maar te zwijgen. Kortom, het kon altijd erger en jongeren moesten niet zeuren.

Voor ons allemaal betekent deze crisis een grote verandering die aanpassingen vergt. De een heeft het zwaarder dan de ander, afhankelijk van de bedrijfstak waarin je werkt, je familieomstandigheden, je karakter en andere factoren die daarbij een rol kunnen spelen.

Voor jongeren betekent deze crisis echter een (bijna) totaal isolement. Vanaf circa 12 jaar kregen zij digitaal les en zien ze weinig vrienden en bekenden. Zijn ze ouder dan 18 jaar, dan is ook sporten in veel gevallen een probleem. Sterker nog, hoe langer de crisis duurt, hoe kleiner hun kringetje lijkt te worden en hoe meer jongeren op zichzelf aangewezen zijn zonder de mogelijkheden hun zinnen even te verzetten. Dit leidt onherroepelijk tot gevoelens van eenzaamheid en stress, ook bij jongeren die opgroeien in een goede thuissituatie met een groot netwerk, onderschat dat niet.

Het leukste, maar ook het enige, uitje van dit moment is naar de MC Drive in Spijkenisse te rijden om daar iets te eten en te drinken te kopen en onderwijl even bij te praten met de vriend of vriendin die je vergezelt. Overigens is dit uitje alleen weggelegd voor autobezitters. Een andere optie is een kop Starbucks koffie halen bij de Shell in Oostvoorne, het event van de week!

Het wordt tijd dat we jongeren in onze gemeente, maar wellicht ook daar buiten, een perspectief geven. Er zijn super veel leuke dingen te doen in corona-tijd, je moet alleen inventief zijn en er iets meer over nadenken, zodat het naleven van de regels mogelijk blijft! Els en Daan besloten hun ideeën te bespreken met de natuurorganisaties Stichting ZHL, Natuurmonumenten en de Stichting Biber Bunker. Voorts belden wij met een aantal ondernemers in Oostvoorne en bespraken de plannen met hen. Zowel de organisaties, als de ondernemers zijn enthousiast en denken op dit moment kort na over hoe ze de plannen het beste vorm kunnen geven. Concrete afspraken volgen in de loop van deze week.

Om jullie een indruk te geven; al het vrijwilligerswerk in de beheergebieden van Stichting ZHL is opgeschort. ZHL denkt er nu over om medewerkers van Stiching ZHL te koppelen aan (iets oudere) jongeren om samen met hen de wilgen te knotten en andere werkzaamheden in Voornes Duin te verrichten die nu door aannemers worden verricht. Ook wordt er momenteel gekeken naar andere mogelijkheden om jongeren bewust te betrekken bij de natuur. Natuurmonumenten is in volle voorbereiding op het broedseizoen. Dat vergt dat er veel bebording dient te worden geplaatst in hun beheergebieden. Daar kunnen ze best wat hulp bij gebruiken. Een andere zaak waarbij de hulp van onze jongeren gewenst is het onderhoud van het gebied. De bezoekers zijn talrijk en houden zich vaak niet aan de regels. Om jullie een idee te geven hoe dat uitwerkt, er zijn deze afgelopen week al ontzettend veel reeën doodgebeten omdat bezoekers hun hond los laten lopen in het duingebied. Daarnaast wordt er door deze bezoekers afval achtergelaten in het gebied. Voor het opruimen daarvan ontbreekt bij de natuurorganisaties de mankracht. Een idee om jongeren als gastheer te laten optreden in de natuurgebieden is momenteel nog in beraad. Een vriendelijke, goed geïnformeerde jongere, die optreedt als gastheer van het gebied, heeft mogelijk veel meer effect dan een strenge boswachter als het gaat om het geven van informatie aan bezoekers die hier niet bekend zijn. Het geeft de beheerders echter ook een extra verantwoordelijkheid.

De ideeën en de eerste reacties vanuit de ondernemers, stichtingen en verenigingen zijn voorgelegd aan burgemeester Peter de Jong, wethouder Wilbert van Borgonjen en Stichting Push waar het initiatief met heel veel enthousiasme is ontvangen.

Met elkaar wordt het plan verder ontwikkeld en de verwachting is dat meer verenigingen, stichtingen en ondernemers zich aan zullen sluiten . Daan en Els gaan voor dit plan! Zij zijn ervan overtuigd dat dit het begin is van een vruchtbare en creatieve samenwerking waarbij het belang van de jongeren voorop staat.

Inmiddels heeft een aantal prominente bestuurders in Nederland ook in de gaten dat we het isolement van jongeren in deze crisis onderschat hebben. Echter, plannen van de centrale overheid voor jongeren zijn er niet op stel en sprong. De kracht en betrokkenheid van lokale verenigingen, stichtingen en ondernemers en het snel kunnen schakelen, is hier van cruciaal belang. De ideeën stromen binnen!

Ook voor dit plan geldt dat we het samen doen. Wij hebben uw hulp, inventiviteit en ideeën nodig!

Vragen/opmerkingen?

Zoeken maar

Dossier Algemene Reserve

Dossier Badstrand Rockanje